Instagram: bereik meer met minder

Een rapport van HubSpot en Mention laat zien dat merken die video goed inzetten, niet te veel hashtags gebruiken en de influencers waarmee ze samenwerken zorgvuldig uitzoeken, zich in een goede positie bevinden om op te vallen in de zeer drukke wereld van Instagram. HubSpot en Mention hebben 48 miljoen posts en het Instagramgedrag van meer dan 300.000 topgebruikers wereldwijd geanalyseerd

In hun rapport constateren zij het volgende:

  • Bij gebruik van meer dan vijf hashtags daalt engagement ratio
  • Twee keer zoveel engagement met een video dan met elke andere post
  • Taggen: vanaf vijf personen keldert het engagement
  • Micro-influencers zijn het meest kostenefficiënt en ook het meest invloedrijk

Een video ontvangt gemiddeld 150 comments per post, terwijl een foto er nog geen 70 krijgt. Hierbij zijn de grootste influencers en virals ook meegenomen. De gemiddelde Instagrammer ontvangt nog geen vier reacties op een video.

Andere tactieken voor meer traffic en engagement zijn het gebruik van hashtags en het taggen van volgers en key members. Waar eerder gold dat zoveel mogelijk hashtags (Instagram biedt optie tot 30) en tags het bereik zo groot mogelijk maakte, blijkt nu dat het engagement na 4 of 5 hashtags en tags razendsnel stagneert. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Dat geldt ook voor het inzetten van influencers. Marketingmanagers zijn bereid om 20 tot 80 duizend euro aan een influencers campagne uit te geven. Toch blijkt dat de micro-influencers – die zo’n 50.000 tot 100.000 volgers hebben – het meeste impact hebben op hun volgers en ook nog eens het best betaalbaar zijn.

Lees hier het volledige artikel.