Meer vrouwen en Nederlandse artiesten op festivalpodia in 2022

16 september 2022

Vrouwelijke en Nederlandse artiesten zijn aan een sterke opmars bezig in het Nederlandse festivallandschap, blijkt uit het rapport ‘Festivalprogrammering na Corona’ van POPLIVE.

  • Bekijk hier het hele onderzoek ‘Festivalprogrammering na Corona’

Bij meer dan een derde (34%) van alle muziekoptredens op de grote festivals dit jaar stond een vrouwelijke artiest op het podium en dat aandeel was nog nooit zo hoog; in 2016 was het nog 18%. Nooit eerder stond er bij een groot Nederlandse festival bij meer dan de helft van de programmering een vrouwelijke artiest op het podium, in 2022 was dat wel het geval bij drie festivals: Best Kept Secret, Motel Mozaïque en Welcome to the Village.

Koningin Froukje
Vergeleken met zes jaar geleden traden er dit jaar 3,5 keer zoveel vrouwelijke artiesten op tijdens de festivals. Froukje is de koningin van het festivalseizoen, zij speelde op zes van de elf onderzochte festivals, dat deed geen andere artiest haar na in de onderzochte jaren. Deze verschuiving is tot op heden in mindere mate doorgedrongen tot de hoofdpodia van de festivals; hier steeg het percentage vrouwelijke artiesten ook, maar minder sterk dan in het algemeen.

Hollands glorie; nog geen Brexit-effect
Meer dan de helft (56%) van alle optredens op de grote festivals werd verzorgd door Nederlandse artiesten en ook in dit geval is sprake van een significante verschuiving. In 2016 kwam nog ongeveer vier op de tien boekingen uit eigen land. Veel Nederlandse artiesten weten ook de stap te zetten naar de hoofdpodia van de grote festivals; waar die mainstages voor de pandemie nog voornamelijk het domein waren van Amerikaanse en Engelse artiesten, was in 2022 bijna de helft van de boekingen op het hoofdpodium Nederlands. Het aandeel Amerikaanse artiesten was in 2022 significant lager dan voor de pandemie, waarschijnlijk het gevolg van uitgestelde intercontinentale tours of terughoudendheid bij organisatoren. Het door sommigen gesuggereerde negatieve effect van de Brexit op internationale tours van Britse artiesten is niet terug te zien in de data: het aandeel van artiesten uit het VK was in 2022 groter dan in 2019.

Deze analyse is afkomstig uit het rapport Festivalprogrammering na Corona, samengesteld door Martijn Mulder, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit binnen het project POPLIVE, een landelijk onderzoek naar livemuziek. Het rapport is te vinden als bijlage bij dit persbericht en via www.poplive.nl. De uitkomsten van dit onderzoek worden gepresenteerd tijdens het Congres Podia, Festivals en Evenementen op maandag 19 september in TivoliVredenburg, Utrecht.