Nederlandse festivals boeken meer vrouwen

Festival Primavera Sound maakt dit jaar een statement: de helft van hun line-up is vrouw. Waarom? 'Gewoon, omdat we dat al veel eerder hadden moeten doen,' aldus de Spanjaarden. Het is een belangrijk moment in een discussie over representatie die ook in de Nederlandse muziekindustrie flink gevoerd wordt. Wat zien we ervan terug op de Nederlandse festivals?

Turven. Er zit niets anders op. Oude en nieuwe line-ups erbij pakken en gewoon tellen. Dat moet je doen om iets zinnigs te kunnen zeggen over de impact van de huidige feministische golf op het muzieklandschap in Nederland. Want dat er van alle kanten druk uitgevoerd wordt op programmeurs van festivals, moge duidelijk zijn. Op conferenties als ESNS, ADE en SXSW wordt erover gesproken op panels, in het Europese initiatief Keychange beloofden festivals zich in te zetten voor betere man-vrouw-verhoudingen, en met felgekleurde stickers zette het activistische initiatief ‘Nein danke’ vraagtekens bij line-ups die volledig uit mannen bestaan. Heeft het zin gehad?

Het antwoord klinkt misschien nog een beetje voorzichtig, maar het mag hardop uitgesproken worden: ja, daar lijkt het op. Er is de afgelopen jaren echt iets aan het veranderen. Noteerde Vice in 2016 nog dat het aantal vrouwen op de Nederlandse podia ‘jammerlijk laag’ was, in 2018 en 2019 noteerden de zeven van de tien festivals die we voor dit artikel bestudeerden een lijn omhoog. Neem bijvoorbeeld Best Kept Secret, met dit jaar 39% vrouwelijke artiesten. ‘Ja, daar zijn we zeker mee bezig’, zegt programmeur Roel Coppen. Maar hij wil zichzelf niet op de borst kloppen: ‘Het is nu ook makkelijker dan een paar jaar geleden. Op een showcasefestival als SXSW zien we veel goede vrouwelijke acts, met name in de indiehoek met bijvoorbeeld Big Thief en Aldous Harding, maar ook een opkomende rapper als Rico Nasty.’

Wat hij hier opmerkt is belangrijk: dit soort showcasefestivals bepaalt namelijk voor een belangrijk deel uit welk aanbod een festivalboeker kan putten, net zoals labels dat doen met het tekenen van artiesten. Dat neemt niet weg dat de discussie bij de programmeurs van Best Kept Secret in de beginjaren helemaal niet speelde, geeft hij toe. Dat was te zien in de statistieken: de eerste editie stonden er maar 11% vrouwen op het podium. Goed, dat aanbod dus. Niet alleen showcasefestivals zijn daarvoor belangrijk, maar ook grote, toonaangevende festivals als Glastonbury en Primavera Sound. Best Kept Secret zit niet toevallig in hetzelfde weekend als Primavera. In zijn eentje zou Best Kept Secret ambities op het gebied van genderverhoudingen nooit waar kunnen maken, maar volgens Coppen helpt de rigoureuze keuze van de Catalanen hen enorm.

Bekijk hier het volledige artikel.