VNPF sluit zich als onderdeel van de evenementensector aan bij het Belgische “Sound Of Silence”
25 augustus 2020
De VNPF die samen met de Nederlandse evenementensector sinds de uitbraak van het coronavirus, o.a. samenwerkt in de Alliantie van Evenementenbouwers, heeft zich door vakantieafwezigheid wat later aangesloten bij het Belgische initiatief dat op maandag 10 augustus werd gelanceerd: “Sound of Silence”.
Zie hier het persbericht.
Zie hier de tool kit.
De situatie in beide landen is vergelijkbaar, het is 5 over 12 voor veel bedrijven in de evenementensector.
Alliantie van Evenemnetenbouwers
De Alliantie van Evenementenbouwers is een brede vertegenwoordiging van de totale sector van sport, cultuur en entertainment: van freelancers tot toeleveranciers, van poppodia, theaters tot concertgebouwen, van organisatoren en theaterproducenten tot sportbonden. De gehele branche vertegenwoordigt in Nederland 100.000 banen en 7.4 miljard euro omzet.
Steun na 1 oktober 2020 essentieel
De alliantie vraagt aandacht voor het belang van sport, cultuur en entertainment in onze samenleving. Er wordt met overheden lokaal en nationaal op constructieve wijze overlegd en gefocust op wat er allemaal, onder voorwaarden, weer WEL mogelijk is maar de huidige 1,5 meter oplossingen zijn niet levensvatbaar voor de branche. Financiële steun na 1 oktober, waarmee de branche de winter door kan komen is essentieel.
Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, en woordvoerder namens de alliantie: “De focus binnen de alliantie ligt momenteel op twee punten: 1. De zogenaamde ‘Fieldlab Evenementen’; samen met de overheid ontwikkelen we bewijslast van een veilige en betrouwbare aanpak binnen de evenementensector. 2. Financiële steun als overbrugging tot we weer kunnen en mogen binnen de branche. Dat laatste is essentieel als we willen dat deze sector blijft bestaan.”
Het initiatief: Sound Of Silence
De Nederlandse alliantie heeft besloten zich aan te sluiten bij haar zuiderburen. Jansen: “Het coronavirus en de impact ervan zijn landgrensoverschrijdend. In Nederland ontstaan ook veel initiatieven en ook bij ons voelen we druk toenemen om in actie te komen. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar samenwerking is juist wat we met de alliantie willen; de Lage Landen trekken samen op”. Het initiatief is in eerste instantie vooral een online middel. De oproep in het initiatief is om een oranje kruis over je social media profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst “sound of silence”- niet toevallig de noodkreet “SOS”. De sector luidt de noodklok, er is nog geen enkel perspectief.
Katrien Vermeire, woordvoerder namens de Belgische eventsector zegt: “In deze tijden is samenwerking, meer dan ooit, belangrijk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. In België zien we dat het initiatief breed gedragen wordt; we hopen dat het in Nederland dezelfde uitwerking heeft. Behoud van deze sector is ons beider doel.”
Sluit je aan!
De VNPF en de Alliantie van Evenementenbouwers doet een oproep aan iedereen die de evenementensector een warm hart toedraagt, het initiatief te ondersteunen. Kijk hier voor meer informatie.
Campagne materiaal vind je hier.